ילד יושב בכיסא גלגלים ומנגן בתופים בגן ציבורי

מתקנים נגישים וגני שעשועים נגישים הפכו פופולריים יותר ויותר ברחבי העולם. הם מציעים מגוון רחב של יתרונות בריאותיים, לא רק לילדים פעילים, אלא לכל הקהילה. מעצם הגדרתם, מתקני שעשועים נגישים כוללים גם כלים מוזיקליים למרחב הציבורי המוצבים כגן מוזיקה נפרד או כחלק מגן שעשועים גדול יותר.

מתקנים נגישים מספקים לאנשים מכל קבוצות הגילאים, רמות הכושר וכן הרקע החברתי-כלכלי מרחב להתאמן או סתם ליהנות. גן מוזיקה נגיש מאפשר גם הוא לכל אחד ובכל רמת ידע מוזיקלי פשוט לגשת ולנגן.

היום ברור כי מגרש משחקים במרחב הציבורי אינו מספיק טוב אם הוא אינו נגיש לכל אחד מחברי הקהילה אותה הוא נועד לשרת.

להלן מספר נקודות הממחישות את החשיבות בהנגשת מתקני שעשועים לכולם מנקודת מבט של תחום הבריאות.

החשיבות של מתקנים נגישים

מרחב לאוכלוסיית בעלי המוגבלויות

ההערכה היא כי ישראלי 1 מכל 5 חי עם מוגבלות כלשהי (על פי סקר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה 2018). תלוי בסוג המוגבלות ובחומרתה, הדבר יכול להשפיע קשות על איכות החיים והגישה למתקנים. משפחות רבות מתקשות למצוא מגרשי משחקים נגישים וכוללים לבעלי צרכים מיוחדים. זה חשוב במיוחד גם עבור הורים ומטפלים. מתקנים נגישים מאפשרים לילדים ולמבוגרים עם או בלי מוגבלות לתקשר ולהשתמש במגוון רחב של מתקנים במקום שיהיה עליהם לצפות מהצד.

מחזק את התפתחות הילדות

כמבוגרים, אנו נוטים להתעלם מחשיבות המשחק, אך מחקרים מראים כי משחק חיצוני פעיל חשוב ביותר להתפתחות הילדות. זה מאפשר לילדים לחדד את כישוריהם החברתיים, מעודד פתרון בעיות ומלמד אותם על פתרון סכסוכים, פשרות ושליטה עצמית. בנוסף לקידום התפתחות בריאה של מיומנויות חברתיות ותקשורתיות, הגישה למגרשי המשחק מגרה גם התפתחות גופנית, חיזוק שיווי המשקל והתיאום והגברת כוח השרירים. זה גם מגדיל את הסבירות שילדיכם עוקבים אחר שגרת כושר בריאות כמבוגרים. ובגן מוזיקה ישנן עוד תועלות רבות הנובעות מהאזנה או מיצירת מוזיקה.

משפר את בריאות הנפש

בילוי רב יותר בגני שעשועים וגנים מוזיקליים וכן האזנה ונגינת מוזיקה במרחב הפתוח יכולים להוריד משמעותית את רמות הלחץ הנפוצות בחיים המודרניים היום, ולעזור להתמודד עם מצבים נפשיים נפוצים כמו הפרעות דחק כרוניות ודיכאון.

משפר את הבריאות והרווחה של הקהילה

בנוסף למתן יתרונות בריאותיים ליחידים ולקבוצות ספציפיות, מגרשי משחקים נגישים יכולים לשפר את הבריאות והרווחה של הקהילה כולה. יצירת וקידום מקומות ציבוריים לפעילות מוזיקלית או גופנית מגדילים את השתתפות התושבים בפעילות כושר ופעילות חברתית באופן משמעותי.  מלבד ההתפתחות המוזיקלית, תוכניות הספורט והכושר הברורות מאליהן, מתקנים נגישים יכולים לארח גם אירועי תרבות ופעילויות מקומיות, המשמשים מוקד לחיי הקהילה. באופן לא מפתיע, קהילות שיש להן גישה טובה יותר לגני שעשועים ופארקים נוטות להיות נמוכות יותר בפשיעה ובעבריינות נעורים.

אם גם לך חשובה הנגישות לכולם ורוצה לתכנן גן מוזיקה נגיש , אנחנו מזמינים אותך להתחבר יחד איתנו לצלילים וליצור סביבה חדשנית, מוזיקלית וקסומה.

אפשר לפנות אלינו בפסגות מיוזיקל דרך האתר, במייל sale@m-ps.co.il  או בטלפון 02-6335469

מבוסס מתוך מאמר של Shaun Dmello באתר https://playgroundprofessionals.com/